تکیه تسنیم|تلألو سبک زندگی اسلامی بر چهره امام حسین (ع) در گودال قتلگاه + فیلم
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۷۶۷۳
حجت الاسلام شیخ الاسلامی گفت: زیبایی فوقالعاده امام حسین (ع) در گودال قتلگاه که راوی از آن یاد میکند، به دلیل سبک زندگی آن حضرت است؛ سبک زندگی و تصمیمهایی که نگاه به همیشه و رویکرد همهجانبه برای یک تصمیم را در خود دارد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد شیخ الاسلامی، رئیس میز سبک زندگی و معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، در برنامه «تکیه تسنیم» با اشاره به بازتاب اعمال در عالم، اظهار داشت: ما در زندگی روزمره، یک شخصیت به تنهایی نیستیم و طبیعتاً در جامعه زیست میکنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیس میز سبک زندگی با تأکید بر خروجیهای متنوع یک کنش در عالم، خاطرنشان کرد: ممکن است کنشی که امروز انجام میدهیم، آثاری داشته باشد که تا مدتها در جغرافیاهای متفاوت و در زمانهای مختلف خود را نشان بدهد. امکان دارد امروز سخن یا عملی داشته باشیم که از آن احساس رضایت درونی کنیم، اما آثار آن عمل تا مدتها ممکن است باقی بماند.
کارشناس سبک زندگی بر ضرورت توجه به آثار تصمیمها تأکید کرد و از آن به عنوان یکی از ملاکهای مهم انتخاب نام برد.
شیخ الاسلامی ادامه داد: هنگام تصمیمگیری باید با حالت دلسوزی نسبت به جامعه و فضای اجتماعی فکر کنیم و این نکته را در نظر بگیریم که آثار اجتماعی تصمیم ما، در فضای اجتماعی امروز و آینده چه خواهد بود؟ چراکه این نکته یکی از ملاکهای مهم انتخاب است.
او بر ضرورت توجه به آینده و تربیت فرزندان در انتخابهای والدین تأکید کرد و گفت: بسیاری از ما به دلیل مسائل اقتصادی عادت به زیاد کار کردن پیدا کردهایم. این در حالی است که باید به فرزندان خود توجه داشته باشیم و هنگام انتخاب هر شغل جدیدی این سؤال را از خود بپرسیم که تکلیف فرزندانمان چه میشود.
رئیس میز سبک زندگی تصریح کرد: آقایان یا خانمهایی هستند که صبح تا دیروقت مشغول کار هستند، کار ارزشی و جهادی هم میکنند، هرچند کار خوبی است اما فکر کنیم به اینکه فرزندان ما را چه کسی بزرگ میکند؟ و آنها چقدر به گردن ما حق دارند؟ وقتی یک شغل جدید به ما پیشنهاد شد که یکی دو ساعت دیگر از وقت ما را میگیرد، به این فکر کنیم که آثار این انتخاب ما در فضای اجتماعی چیست؟
شیخ الاسلامی از امام حسین علیه السلام به عنوان الگوی بهترین انتخابها در سبک زندگی یاد کرد و گفت: حضرت سیدالشهدا علیه السلام میتوانست تصمیمهایی را بگیرد که نه کشته شود، نه به او توهین شود، نه این بلاهایی که به سرش آمد اتفاق بیفتد و نه فرزندانش این گونه به شهادت برسند.
او تصریح کرد: برای یک خانواده شریف این اتفاق که اینگونه به اسارت بروند و به آنها توهین شود، از هر چیزی سختتر است. امام حسین علیه السلام به این مطلب واقف بود اما تصمیمی گرفت که در آن دلسوزی و نگاه به آثار تصمیم وجود داشت.
رئیس میز سبک زندگی با اشاره به اینکه تصمیم امام حسین علیه السلام برای اصلاح دنیا و رضای خدا بود، خاطرنشان کرد: آن حضرت تصمیمی گرفت که دنیا و تاریخ را اصلاح کرد و باعث شد نام پیغمبر اکرم صلیالله علیه و آله و دین اسلام باقی بماند والا آنچه که بر سیدالشهدا گذشته، برای هیچ کدام از ما قابل تحمل نیست.
این محقق دینی از زیبایی شگفتانگیز امام حسین علیه السلام در گودال قتلگاه یاد کرد و گفت: راوی میگوید از کنار امام حسین علیه السلام در حالی رد میشدم که در گودال قتلگاه بود، لبش از تشنگی مثل قطعه چوب خشک شده بود و از لب و دهانشخون بیرون میآمد. این مطلب را کسی نقل میکند که دشمن امام حسین علیه السلام بود، او میگوید لحظات آخر بود، اما در زندگیام کسی را ندیدم که اینقدر به او مصیبت وارد شده باشد و لحظات آخر زندگیاش این اندازه زیبا باشد.
او ادامه داد: راوی نوشته امام حسین علیه السلام به قدری زیبا بود که چهرهاش مثل خورشید میدرخشید. چرا؟ چون امام حسین علیه السلام میدانست تصمیمی گرفته و کاری کرده که جامعهاش اصلاح بشود و در آن رضای خداست.
شیخ الاسلامی از سخن مشهور حضرت زینب سلام الله علیها یاد کرد و اظهار داشت:عبارت «ما رأیت الا جمیلا» که حضرت زینب کبری سلامالله علیها عنوان کرد بر اساس همین مطلب است که تصمیم آنها بهترین تصمیم و برای رضای خدا بود. چون واقعاً حضرت زیبایی دید. میدید که تصمیمش چه اثری در اصلاح بشریت و تاریخ گذاشته است.
رئیس میز سبک زندگی خاطرنشان کرد: وقتی میخواهیم تصمیمی بگیریم، تنها به خودمان نگاه نکنیم. این نکته را بدانیم که سبک زندگی امام حسین علیه السلام نگاه به همیشه و رویکرد همهجانبه برای یک تصمیم است.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: امام حسین ع حضرت زینب س سبک زندگی ایرانی اسلامی کربلا تسنیم موکب تسنیم عاشورا محرم ماه محرم امام حسین ع حضرت زینب س سبک زندگی ایرانی اسلامی کربلا تسنیم موکب تسنیم عاشورا محرم ماه محرم امام حسین علیه السلام گودال قتلگاه شیخ الاسلامی فضای اجتماعی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۷۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دستنوشته رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
به گزارش جماران از پایگاه اطلاعرسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ امام خمینی در سال 1323 مطلبی را در دفترچه یادداشت های آقای وزیری مکتوب کرد که امروزه به عنوان قدیمی ترین متن مبارزاتی ایشان از آن یاد می شود و به نامه قیام لله مشهور است. در این مکتوبه که پس از تبعید رضا خان و در ابتدای سلطنت محمدرضا پهلوی نگارش شده است امام با مهیا دانستن شرایط برای قیام اسلامی از حق طلبان درخواست می کند که منافع شخصی را رها کنند و به فکر حرکت اصلاحی به منظور اعاده اسلام باشند.
یکی از نکات بسیار مهم این نامه امتزاج دقایق عارفانه و آیات قرآنی به منظور انعکاس وظیفه کنشگری عموم و خواص است. از آغاز که با استناد به آیه "قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی" کلام پی گرفته می شود و با حکایت مبارزات پیامبران ادامه پیدا می کند و درنهایت با استناد به آیه " وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً اِلَی الله ِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی الله" سخن پایان می پذیرد.
30 سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی در تاریخ 1353/1/17 آیتالله سید علی خامنهای نیز دست خطی را در این دفتر مرقوم می کنند که امروز برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می شود.
آیتالله خامنهای نیز در یادداشت خود با استناد به آیه " وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا" از عدم کنشگری متولیان امور دینی و عموم امت اسلامی در قیام برای تحقق اسلام گله کرده و آمدن روزی را آرزو دارد که با کنار رفتن مکاتب مادی و سست پایه، اسلام به عنوان برنامه زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گرفته شود.
متن کامل این نامه بدین شرح است:
«زیارت گنجینه گرانبهائی از کتاب و نوشته ی اسلامی که محصول کوششی ارجمند است بیننده را به یاد اقیانوس بیکران فرهنگ عمیق و غنی و عریق اسلام عزیز می افکند که در روزگار ترکتازی افکار و مکاتب و فرهنگهای سست و بی پایه ی بشری و در عهدی که پوشالی ترین بنیانهای فکری را در فکر و دل جهانیان مرتبتها و پایگاههاست همچنان و همچنان در عزلتخانه ی کتابها و کتابخانه ها زندانی است و در محوطه ئی بسی دور از زندگی و عمل پیروان اسلامی، تبعیدی. و متولیان و منادیان و مدعیانش را چیزی که کمتر به خاطر است و بیشتر در نسیان، رسالت و مسئولیت و تعهد خطیری است که قرآن و اسلام بدوش آنان نهاده که: و اذ اخذ الذین اوتو الکتاب لتبیننه للناس و لا تکتمونه .... به امید آن روز که امت عظیم اسلام، قرآن و اسلام را همچون برنامه ی زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گیرند... به امید بیداری ها و درس گیری ها... به امید تجلی حماسه ی اسلام و تشیع در زادگاه و پرورشگاه اسلام و تشیع
در روز دوشنبه 12 ربیع الاول هزار سیصد و نود و چهار هجری قمری
در حضرت مؤسس عالیقدر کتابخانه ادوم الله برکات وجوده الشریف نگاشته آمد
53/1/17
سید علی خامنهای »